tisdag 7 november 2023

På lördag öppnar Kosta Julmarknad

 Bästa samlarvänner

NU vet man att det går raskt mot jul. På lördag öppnar julmarknaden här i Kosta och invigningstalare är Hasse Kvinnaböske och Grannen Måns. Det kommer en hel del bussar med gäster hit under julmarknadstid och vi får se om de hittar till Dockskåpet. Det är väl också lite beroende på vädret.

Julänglarna är inkomna men i år kom ingen ny orkesterängel. Wendt och Kuhn fyller 100 och kommer istället med denna fina ängel som målar sitt självporträtt - i en begränsad upplaga.

Visst är hon söt!

Vill du ha en alldeles speciell ängel så vänta inte för länge. De blonda säljer snabbare än de mörka men det är ju fint att ha en blandad orkester. Det är ju så vi är i det verkliga livet.




 
Jag försöker hinna med att sätta in nyheter på hemsidan/webshoppen och det blir något per dag. Ibland fler, andra gånger färre, ibland blir jag avbruten mitt i och då händer inte så mycket............

Det har tex kommit in riktigt fina möbler i Art Deco - stil, tillverkade av valnöt och läder. En stil som jag tycker är läcker och som håller än idag, i sin rätta miljö. 





Men det är inte så dumt detta heller. Snygga linjer, lite mer utsirat och med en hel del funktion. Syskrinet är suveränt och denna typ av syskrin i olika varianter minns man ju. De har ju funnits med länge men ofta i lite enklare och rakare utförande.





Så måste jag ju också ha med lite Steiff: denna gång Nico och Nele. Båda är avsedda för de allra minsta och är tillverkade av ekologisk bomull, mjuka och härliga och så ser de glada och pigga ut med sina sydda ögon och nosar. 

I november håller jag mig hemma och butiken är öppen varje dag, om du så vill. Måste ju också hinna med att julskylta men jag börjar aldrig lika tidigt som julmarknaden. Men inför första advent ska det vara avklarat och fint i alla fönster, i butiken och inne i valvet och även lite utanför. Det är alltid härligt med lampor och lyktor i denna mörka och ibland ruggiga tid.
Här har vi bara sett lite snö på hustaken någon tidig morgon och det får gärna dröja innan marken blir pudrad av snö. Mest regnar det.

I december stänger jag ner kring den 5-6 och resten av veckan. SEMESTER och julmarknad, visst låter det härligt. Som jag längtar. Vi åker till Polen och Szczecin.

Kanske hittar jag något nytt och roligt till butiken.............. vem vet.

1 kommentar:

  1. Hallå; Är du i behov av ett akut lån? Jag heter Emily's Janssen, jag är låneansvarig och finanskonsult på Novelty Finance. Det har kommit till min kännedom att privatpersoner och företag har så svårt att få lån antingen från banker eller andra finansiella institutioner. Mitt företag (Novelty Finance) är här för att tillhandahålla och hjälpa dig med det lån du behöver

    Oavsett om du vill ge din livsstil ett lyft eller om du har en oväntad utgift att ta itu med, är ett lån från NOVELTY FINANCE det kostnadseffektiva sättet att få det att hända.

    NOVELTY FINANCE är flexibel: du kan låna upp till fem miljoner euro (5 000 000,00 €), med lämpliga återbetalningsperioder från 6 månader till 30 år. Vi erbjuder ett omfattande utbud av privatlån, företagslån, bostadslån och skuldsaneringslån som kan anpassas för att passa dina föränderliga behov och omständigheter till en ränta på 3 %.

    Vad du får:
     Omedelbar tillgång till dina pengar efter godkännande
     Konkurrenskraftiga räntor
     Flexibla återbetalningsvillkor
     Möjligheten att betala av ditt lån snabbare (extra betalningar minskar lånebeloppet)
     Enkelt godkännande om du behöver ytterligare medel
     Din första återbetalning av lånet börjar om sex månader efter godkännandet.

    Hur man ansöker:
    Att ansöka om lån är snabbt och enkelt!
    Företag eller privatpersoner som är intresserade av att ansöka om ett lån hos Novelty Finance och behöver mer information om låneerbjudandet, ska SKICKA ETT E-POST till: noveltyfinances@gmail.com

    Villkor gäller.

    SvaraRadera

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se