torsdag 15 november 2018

Höst och kväll och mörkt

Bästa dock- och nallevänner

Det är verkligen mörkt nu, när klockan bara var 17 så trodde man att den var 22. Jag är precis hemkommen från ett möte i Pukeberg och det var becksvart på hemvägen. Man vet ju att det finns många vilda djur ute så det gäller att vara försiktig när man är ute på vägarna.

Jag har smält Nallemässan och nästan, men bara nänstan, allt är tillbaka på sina platser i butiken. Lufsen står fortfarande på Folkets Hus men han ska hem i helgen. Tyvärr var det ju både färre utställare och färre besökare, men många hade åkt långväga ifrån och jag har ju nu i alla fall lovat att det blir 3 mässor till så att jag får fira 30-årsjubileum med Nallemässan. Men jag går nog tillbaka till tredje helgen i oktober, vi får se först när andra lägger sina mässor.  

 Två sötnosar från Vintage Memories - en ny serie Steiff kom med nu hösten 2018. Mohair och lite tunga, 5-ledade, och förpackade i runda snygga presentburkar. En fin julklapp?


Jag söker nu datum för Miniatyrmässan och den måste planläggas då den inte kolliderar med Stockholm eller med påsken. Det är alltid en del att tänka på. Vad tycker ni, ska jag göra en utställning med dockor också på Miniatyrmässan? I en separat avdelning. Vill gärna få in lite kommentarer så jag vet och inte lägger ner ett enormt arbete i onödan.

Jag har nu pratat med ett bussbolag.

och det gäller varken London eller New York, utan Billund, på lite närmare håll. Jag och en väninna var ju i Billund i maj på invignigningen av TEDDY BEAR ART MUSEUM, ett fantastiskt fint nallemuseum med en samling på över 1000 björnar varav en är den världsberömda röda björnen ALFONZO, som tidigare bott på hos Teddybears of Whitney i England (så där fick vi in England i alla fall). Här finns teddybjörnens historia, en samling med skedar, en annan med dockor, en verkstad för kurser och ett café samt en underbar och stor trädgård. Vi var överväldigade när vi kom dit på invigningen.

I Billund finns ju också LEGOLAND och LEGO HOUSE.

Jag har pratat med ett bussbolag och resa t/r Växjö - Billund skulle det gå på ca  2500:- inkl modern buss och välutbildad chaufför, 2 nätter i dubbelrum (ca 400:- extra per natt i enkel), entre till nallemuseet och en fika. Jag kan givetvis också räkna in luncher eller middagar om så önskas, det blir ju ofta billigare om man beställer till många, eller också så ordnar man med det själv. Jag kan också lova inkl i priset en fin guidning av museet.

Åker man i april är det billigare än i maj, men min tanke var också ett besök på Egeskov Slot för att se Titanias Palace men då måste man åka i maj och en helg är väl att föredra så att fler kan följa med.

Lego House i Billund öppnade i augusti i fjol och är verligen, om något, ett upplevelsecentrum med lego, lego och ännu mer lego. Gå gärna in och kolla på nätet. Har man aldrig besökt Legoland så är det nästan också ett måste. Sen finns det ju lite shopping i stan samt Lalandia för den som vill äventyrsbada.

Vad säger ni? Prel boka gärna så får jag kolla om det går att få ihop en grupp.

++++++

Och någonting helt annat - bor ni i närheten av Kosta - på lördag är det musikkårens årliga höstkoncert i Kosta Folkets Hus med gästsolist Ernesto TresPalacios. Blir säkert lika bra som alltid - koncerter som är väl värda att besöka. Kl 16 30


Nu har vi alla något att tänka på!

Trevlig helg!                                                                      Margaretha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se