lördag 7 september 2019

Nu ÄR hösten HÄR!

Hej alla samlarvänner!

Nu i september börjar den tid då mörket lägger sig som ett täcke om oss på kvällarna och det är mysigt med en hobby, något att pyssla med och sysselsätta med, något man brinner för och gör att man glömmer tiden.

Nu är det många som håller på med dockskåp och visst är det en härlig hobby. Det är ju så mycket man kan göra själv, sy, brodera, skapa i lera eller slöjda i trä. Och det är otroligt så många konstnärer vi har bland oss, vissa som inte alls visste att de hade talang för miniatyrer och så visar det sig att de kan åstadkomma nästan vad som helst. Det är härligt!
Även miniatyrister är välkomna att ställa ut på NALLEMÄSSAN den 27 oktober här i Kosta.
Hoppas få se er!!!



En väninna med make, som jag inte träffat sedan jag flyttade från Malmö, kommer hit till mässan och det ser jag fram emot. Hon är samlare och duktig på både tillverkning av dockor och nallar och har vunnit många priser, på den tiden det var stort med dockor.

Ralf från Steiff i Tyskland har lovat komma hit till klubbträffen i år och han stannar ju även på mässan, så om man har frågor om Steiff så finns han tillgänglig.  Vidare får vi som alltid besök från Norge, alltid lika trevligt.

Jag håller just nu på att gå igenom nyheter och lägger in dem på hemsidan, i shoppen, men många av de begränsade nyheterna håller redan på att ta slut så om det är något speciellt du vill ha så lägg genast en beställning. Jag har i alla fall 1 ex kvar av det mesta, men sen blir det nog svårt att få fler.







Är det något du har speciella önskemål om till Nallemässan? Jag gör i så fall vad jag kan för att få hem det du vill ha, men jag kan inte lova allt, det beror på leverantörerna.

Numera finns det grupper på nätet för dem som samlar på dockor, men det är inte riktigt samma dockor som "vi" samlade på under 80-90-talet, men allt förändras ju. Då var det mest porslinsdockor från 1800-1900-tal, celluloiddockor och tom souvenirdockor, nu är det mer senare dockor, mycket plast, mycket 60-tal. Kanske det är dags att ta med lite dockor till mässan???

Många nyheter har nu presenterats från de olika leverantörerna inför julen och nu är det dags att beställa hem om man vill ha något i tid. Inför Nallemässan kommer jag att ta hem något från Hermann Spielswaren (nallar), har redan fått från Teddy Hermann och Steiff har jag massor, men en del nytt från Jellycat blir det nog också, mfl, så det blir inte ont om grejor på mässan. Om jag hinner få mer från Charlie Bears vet jag inte, men å andra sidan har jag nog 25 olika modeller i lager, så något kan nog passa de flesta.

OBS - butik och webshop håller STÄNGT 19 sept - 3 okt. Då tar jag välbehövlig semester och kommer kanske hem med något nytt, vem vet??? Jag åker över till England igen. Där finns mycket att se och uppleva även om jag inte har möjlighet denna gång att besöka Charlie Bears eller miniatyrleverantör, men det kanske dyker upp annat.

Ha det så gott och NJUT av höstens färger!!!

Margaretha


1 kommentar:

  1. As claimed by Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason this country's women live 10 years more and weigh 19 kilos less than we do.

    (And realistically, it is not related to genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING around "HOW" they eat.)

    BTW, I said "HOW", not "WHAT"...

    Click on this link to reveal if this little test can help you discover your true weight loss possibility

    SvaraRadera

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se