torsdag 17 december 2020

Det närmar sig, en vecka kvar

 Bästa samlarvänner,

Nu går det undan, torsdag nästa vecka är det julafton. Redan. Bara Lucia har passerats så hinner man knappast med. 

Visst var det ett vackert Luciaprogram på TV från Jukkasjärvi. Jag njöt av hela föreställningen med vacker sång, underbar natur, söta barn och fin musik. Annars lyste ju Lucia med sin frånvaro i år.

Och visst är det väl en märklig tid vi lever i nu? Många mår dåligt och har problem efter att ha förlorat sitt arbete eller hela sitt företag. Det är tråkigt och svårt att ta in. Jag säger bara: Tack och lov att jag är i Kosta och inte i Malmö. Idag skulle jag inte klarat hyran i stan, men nu behöver jag inte bekymra mig alls på samma sätt. 

Men det är ändå trist. Kunderna lyser med sin frånvaro, men kanske det är bra med tanke på Covid -19, men det känns ändå tomt. Visst, det är en hel del beställningar på nätet men inte alls som vanligt. Mindre, mycket mindre. Jag tror man letar fram en hel del som man redan har, kollar sina förråd, gör klart sådant som ligger och visst är det bra. Man har ofta mer än man tror och så behöver man bara komplettera.

Det jag säljer mest nu i december är de underbara träänglarna från Wendt & Kuhn i Erzgebirge och nästan alla beställningar kommer från Skåne, från Helsingborg ner till Trelleborg, många från Malmö, Skanör och Falsterbo. Har precis lagt in ett par guldänglar i webshoppen - översta lagret målat med 24k guld för att få glansen och guld står ju för ett värde och långsiktighet - änglar som är handgjorda, bara det ett värde och som sparas i generationer. De flesta sparar ju på musikanterna men det finns så många olika varianter.







Varför ska de alltid ändra allting. Nu fungerar inte bilderna som de gjort tidigare vid publicering och försöker jag flytta på dem så försvinner de så ni får acceptera FEL ordning. Samma sak med FB - har ändringarna blivit bättre? Inte tycker jag det iaf.

Djuret ni ser ovan är en bengalisk trög lori. Visst är den söt? Lio, lorin, ingår i en serie djur Steiff tillverkade i samarbete med National Geografic/Photo Arc. En del av intäkterna av försäljningen går till organisation för bevarande av utrotningshotade djurarter. I serien ingår en mängd djur - från groda till giraff.

Och sista bilden är Steiffs Peter Rabbit set. Också så sött - 3 små vänner 13-18 cm (exkl öronen). Detta fina set såldes ut omgående, trots 2000 ex worldwide. Jag tog hem ovanligt många, fler än vanligt och ändå har jag bara nu ett kvar, vilket jag lägger in i webshoppen under dagen och nu tar ut i butiken. Har fått njuta av det själv ett tag. 

Tillbaka till packningen - nu 2 paket änglar som ska packas till Skåne - de ska ju fram innan jul!

Ha det så gott och en härlig FJÄRDE ADVENT1

Kram Margaretha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se