torsdag 18 mars 2021

Påsken närmar sig

 Bästa samlarvänner

Ena dagen snö, andra dagen strålande sol - våren vill inte riktigt bestämma sig, men om 2 veckor då påsken är här så kanske det i alla fall blir lite varmare och skönare. Vi får hoppas det. Även om solkn skiner är det oftast lite kyligt i luften och man blir lurad när man sitter inne och jobbar.

Tyvärr är det inte så mycket nytt att berätta om. Leverantörerna ligger lågt, men fler och fler kataloger är på gång. Idag kom nallekataloger från Clemens och Deans så det får bli kvällsläsningen, men det gäller att inte låta sig frestas av för mycket. Steiff har börjat leverera ut varor och en del begränsade upplagor är redan slut, bra för Steiff förstås, men inte för sena kunder. De har det tufft liksom andra leverantörer. Läste just att svenska folket sparat mer pengar än vanligt nu när man inte kan gå ut och spendera som i vanliga fall på caféer, restauranger, bio eller teatrar, men något trevligt måste vi ju i alla fall unna oss.

Här i butiken har jag bara ett par kunder i veckan. Det känns lite tomt, men jag har ändå att göra, tack och lov. Inte tal om någon nedläggning här inte! Hörde nu att ytterligare 1 av Krabatbutikerna har slagit igen i Stockholm. Butiker som kommer att saknas av många. Däremot flyttar Lekalyckalära i Halmstad till större lokal och det är bara att gratulera. Det går upp och ner i handeln, mycket beroende på läget.

Miniatyrmässa i vår kan vi glömma, nallemässan i höst likaså, tror jag. Svårt att planera redan nu och en mässa med utställare slänger man inte ihop på en vecka. Däremot räknar jag med att kunna ha en NALLEPICKNICK i parken bakom Folkets Hus nu i sommar, utomhus så det är ju perfekt och ifjol hade vi ingen. Det behövs ju aktiviteter och vi ska nog kunna göra något roligt av det.

Vidare har jag lite planer på att göra något den andra lördagen i juni - Dockans Dag, som skapades 1986, på den tiden det var STORT med dockor! Redan i början på 80-talet var jag på en internationell dockkongress på Waldorf Astoria i New York och jag minns inte nu, men de firade, jag tror, redan då, 30 år. Det varade i 5 dagar med utställningar, föredrag, middagar, modevisning mm mm. Återkommer till Dockans Dag när jag funderat lite ................

Här lite bilder som kaske kan fresta..........................


En hönsgård i miniatyr, kanske något att ha på gräsmattan utanför dockhuset.


Steiffs nya hund Ricky Cockapoo, gjord av mohair med ledad huvud. Så söt............


Peter Rabbit, också i mohair, som ingår i en hel serie med djur av Beatrix Potter.
Scnhucki kanin, så söt, mjuk och go`- ny får året. Jag föll pladask! Ett underbart material.

Finns bara en kvar - liten mohairnalle 10 cm KROKUS, ledad, med blomman av filt. Har inte funnits på många år men kom fram då jag gick igenom lite Steiff på mitt lager.

Allas vår Paddington i en mjuk upplaga och finns i 3 storlekar.

Grodprinsen - begränsad upplaga 2021 från Steiff, set med prinsessa och groda av mohair.


                 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se