fredag 30 juli 2021

Regnperioden har börjat - men regn behövs

Hej alla kära samlare

Oj, vad det har varit trevligt i sommar med alla besök jag fått av alla samlare, vare sig det gäller miniatyrer, dockor eller nallar, alla är lika välkomna. Det är så trevligt att få ett ansikte på ett namn. Många har jag pratat med i många år men aldrig träffat och det är så kul när det äntligen sker.

Jag har många Malmö/Lund kunder och det är härligt att höra att jag är saknad i Malmö, men det är ju nu förstås av den lite äldre generationen, de som samlade när jag fanns i stan, även mina första butiker i Kronprinsen. Och Lufsen känns igen! Han är lite av en berömdhet nu.

Det är många ute på vägarna nu i sommar och många kommer hit till GLASRIKET. Här i Kosta händer det ju alltid något och i sommar har vi fått en äventyrsminigolfbana, en glassbar, en delikatessbutik med dito restaurang och mer är visst på gång. Det har ju varit strålande solsken och riktigt varmt största delen av juli, men nu har regnet kommit. Och rejält!

Till och med nallarna flyt upp till balkongen för att komma undan störtregnen, men en stackare hann ändå bli dyngsur.


Medan det fina vädret höll i sig hann vi i alla fall ha en nallepicknick. Ett tack till alla som kom!

Anders spelade, Stina läste sagor, vi lekte och vi sjöng och vi hade en tävling där man skulle gissa på djur - och det var inte helt lätt. Både barn och vuxna fick bry sina hjärnor och det fanns ändå något som lurade alla. 




Jag har fått hem någon leverans med miniatyrer men hälften är restnoterat. Ingen tycks ha full kapacitet att leverera för tillfället och det gäller alla branscher. Alla varnar också för höjning av frakten pga lastfartygen inte räcker till samt höjning av priser nu när alla vill ha allt på en gång. Och inte är det precis små höjningar heller.

Jag har i alla fall gjort min beställning på Charlie Bears för 2022. Fick besked på att de inte har lager alls för tillfället och därför kan jag inte få hem mer i år och vill jag ha nästa år så var det dags att beställa nu. Som ett tack kom det en trevlig bok/ask full av goodies.


Charlie Bears kommer att skicka en leverans per kvartal så det blir mycket att se fram emot.

Teddy Hermanns djur har sålt otroligt bra i sommar men så är de också fina och det finns många varianter. Men deras lager just nu är ganska tomt, så det är inte aktuellt ännu att beställa hem nytt. 

Steiff har börjat komma ut med höstens begränsade nyheter. En ny serie heter Steiff rocks!

Första björnen i serien hedrar popgruppen the Queen och är tillverkad i svart och rött som var deras färger och så har den deras emblem på magen. Vill du ha denna nalle gäller det att beställa den snarast! Steiff tror att den kommer att ta slut snabbt.

Jag vet att deras lilla mus kommer att ta slut väldigt snart, eftersom det nu är många som samlar på dessa små Steiff möss och det kommer olika modeller varje år. Denna höst en liten mus-fe. Visst är hon söt!


Jag har även fått hem tomte, ren och en liten igelkott i en julstrumpa . men jag väntar med julen till lite längre fram. Vi är ju bara inne i augusti om ett par dagar, så sommaren är inte slut än på långa vägar.

Så om du har vägarna förbi - VÄLKOMMEN!


                                                                                           Margaretha


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se