fredag 21 oktober 2022

Hösten är här och då är det fullt upp

Bästa samlarvänner!

Oktober är inne på andra halvan och därmed är det höst och det går med snabba steg mot jul och årets slut. Ett år då det hänt väldigt mycket i världen och gör så fortfarande och hela tiden matas vi bara med elände, om hur dyrt och förfärligt allting är och ska bli.

Tur att det då finns annat som kan intressera och ge oss och få oss att glömma allt trist och tråkigt. Som tex dockhus och miniatyrer, nallar och annat trevligt.

I Dockskåpet har vi Wendt & Kuhns änglar året runt och den senaste är den med alphornet. Den största i serien musikanter de haft. Hade ett samtal med dem idag och en hel del är redan slut. Allt är ju hantverk, trä, handmålat och säljs över hela världen så de hinner inte ta fram så mycket som faktiskt skulle kunna sälja. Tre av de modeller jag nu beställt kan jag inte få fler av, men det var inga av de senaste årens modeller så det ska nog lösa sig.

Nu kommer snart beställningarna att dyka upp. Många samlar, främst i Skåneland, där det blivit en tradition med dessa änglar. Man samlar ofta i generationer. Det fanns något i Malmö som hette Olsson Beklädnads, ett exklusivt varuhus, som tog in och sålde änglarna, sedan spred det sig.

Förr fanns ett helt Luciatåg, nu endast Lucian men jag har kvar ett par stjärngossar.
Alphornet, större och längre än övriga. Och till höger balalaikan som kom för något år sedan.
En del av alla änglar - i både stående och sittande modeller. Har nästan alla som finns.

Fick hem en leverans från England med bla dockhus, möbler, dockor och annat, men hu så dyrt det blivit. Frakt på det och sedan kommer tullfakturan och det är inte så roligt precis. Men vill man ha så får man ta det. 

Visar här en del av nyheterna.

En av dockorna - en söt liten flicka klädd för en promenad en vinterdag.
Ekorren satt i granen.......................

Katt på väg genom kattlucka

Ett fint dockhus till dockhuset. Ej öppningsbart. Underbar färg.


Soffa i ljuvlig färg. Finns även fåtölj. Har också soffor i andra färger och material
Ett dockhus i byggsats i typisk engelsk modell. Fint även som ljusblått eller rosa.

NU HAR JAG BESTÄMT MIG - det blir en resa sista helgen i JUNI nästa år - till 
STEIFF SOMMER i Giengen an der Brenz i södra Tyskland.
Vill du följa med så hör av dig!!! Vi får flyga ner men det jag tänker närmast på är att vi måste BOKA HOTELLRUM tidigt, annars kommer det att bli fullt överallt. Vad kostnaden blir vet jag inte men 3-4 nätter bör vi nog stanna så att vi hinner se allt. Jag har varit där flera gånger, både då det varit festival och i andra sammanhang så jag kan Giengen och närområdet och det finns mycket att se och uppleva: själva festivalen med alla försäljare från hela världen, musik och mat, artistuppträden, fyrverkerier, Steiffs stora loppis, mini-zoo mm utomhus runt museet och fabriken. Så har vi givetvis museet med den stora shoppen och museet är av världsklass. Huset där Margrete Steiff föddes och hennes gravsten. I lilla Giengen finns ett antal restauranger och café och några trevliga butiker och mitt emot Steiff finns en välsorterad samlarbutik med ett unikt utbud av Steiffprodukter.
Vill man så är det enkelt att ta tåget till något i närheten, men tåg måste vi ändå åka från Munchen eller Stuttgart för att nå Steiff, som ligger mitt ute på landet.
Vore enbart trevligt om vi kunde bli några stycken , en liten svensk delegation😀

Och nu är det snart Halloween. Inte har jag mycket som hör till detta firande men jag har i alla fall skyltat upp ett Halloweenfönster med nallar i höstbrunt och orange, spindlar i spindelnät,
fladdermöss och råttor och utanför lite pumpor. 

Och så var det också en fråga om fåtöljkurs - den blir först efter nyår. Vi lyckades inte få ihop en helg före årets slut då både Lena, som ska hålla kursen, och jag, kunde samtidigt. Det är ju mycket nu - julskyltning, en helg ska jag vara ledig och då stänger butiken, det ska julskyltas och det är premiär för julmarknaden och då ska butiken hålla öppet. Och precis före ju, ja, då är ju alla upptagna.

Önskar er alla en trevlig helg!                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se