måndag 29 juli 2024

Sommar, sommar, sommar....

Visst är det härligt med sommar!!! Även om vi inte haft sol och värme hela tiden så är det ändå skönt. Och för min del, hellre det väder vi har nu än 40 graders värme, för då kan man ju nästan inte göra något alls.


Lufsen har däremot klagat en del, han har åkt ut och in hela sommaren och ibland har jag missat regnet och då har han blivit rejält blöt, men han torkar ganska snabbt ändå. Han är en god reklampelare för Dockskåpet och många stannar för att ta en bild tillsammans med honom, som den värsta superstjärna. Det finns t o m en del som kommer in och frågar om det är samma björn som de förut sett i Malmö och det är det ju.

Nu är det många turister här i Kosta och det ökade rejält nu andra halvan av juli och det är ju alltid roligt. Jag har haft kunder från Australien, USA, Tyskland, Schweiz, England, Danmark mfl länder. Just nu åkte ett par trevliga tjejer som kört hit från Ängelholm (2,5 tim) bara för att besöka min butik och köpa nallar. 


Det visade sig att de här tjejerna som hobby tillverkar söta nalletavlor med visdomsord. Ni kan hitta dem på dogsbychrilott. De finns på FB, Insta och Tiktok.

Det är otroligt så många Steiff jag sålt denna sommar. Jag trodde att det skulle bli en miniatyrsommar men det har blivit mjukdjurssommar istället och det är inte dåligt det. Alla åldrar gillar välgjorda söta djur och många har specialsamlingar såsom grodor, sköldpaddor, mullvadar mm. Mullvadar är inte det lättaste att hitta minsann.

Därför har jag beslutat mig för att sätta in fler djur från Teddy Hermann i min webshop eftersom det gör såååå fina djur av bra kvalitet till bra priser. Några exempel.



Jag har inte plockat fram bilder på mer än nallar, katter och hundar, men det finns alla de sorter, tama djur, vilda djur, svenska djur, utländska djur, vattendjur, dinosaurer mm och det kommer efter hand jag hinner med.

Annars i sommar har det varit massor av reparationer. Kunder som bott över på mitt nallepensionat medan jag reparerat, nya armar eller ben, sätta i ögon, smälta ihop, leta fram skor i rätt storlek, peruker mm mm. Nog är det en lite annorlunda sysselsättning och roligt när folk blir glada över att deras gamla dockor blir hela och fina igen.


Äntligen har jag fått hem Snobben igen från Steiff. Snobben har väl alltid varit en populär seriehund men nu känns det han är än mer aktuell. Steiff har också tillverkat en Snobben som scout (det var då han började gå på 2 ben och fick mänskligare drag) och en Charlie Brown med Snobben. De på fotot är mjuka och goa och avsedda för barn.


Det har varit lugnt i sommar med aktiviteter. Ingen nalle picnick. Har funderat fram och tillbaka men kom fram till att det är för mycket jobb i förhållande till antalet besökare så vi får se hur det blir i fortsättningen.

Men boka i alla fall den 7 SEPTEMBER för då har vi vårt årliga Steiff-even. Det kommer mer info när det närmar sig. Sedan, ett par dagar efter klubbträffen så stänger jag butiken i nästan 2 veckor - SEMESTER! Det är 50 år sedan jag jobbade 1 år i Nice på franska rivieran och det ska firas. Jag har fortfarande kontakt med 2 arbetskamrater, en engelska som bosatte sig i Nice redan som ung och en franskitalienska som bott hela livet i Nice - och nu ska vi fira och minnas gamla goda tider. Vi jobbade allihop för Europeiska Fericskolan (EF) , men sedan flyttade de kontoret från Nice och då reste jag hem.

Allt gott till er och ha en fortsatt fin sommar! Just nu skiner solen här och det är varmt och skönt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se