torsdag 30 maj 2024

Nu går det mot sommar och semester.....

 Bästa samlarvänner!

Det är strålande sol och blå molnfri himmel, ett riktigt sommarväder, och jag hade verkligen tur under min semestervecka, härligt väder hela tiden. Nu är jag hemma igen och är i full gång med jobb, trädgård och allt annat. Energin på topp! 

Jag förverkligade ett par drömmar under min semestervecka - jag har alltid velat se Carl Larsson gården, Zorngården och tillverkning av dalahästar, så nu kan det bockas av på min bucket list.

Dalahästar är verkligen ett hantverk och det finns 2 företag som ligger bredvid varandra - Olssons Dalahästar och Grannas. De skiljer sig åt lite grann, medan Grannas sågar ut hästarna så har Olssons en robot som gör jobbet. Sen karvas och putsas det, målas och dekoreras och det var väldigt roligt att se. Det är alltid roligt att se proffs i arbete! 

Det finns dalahästar från ca 1,5 cm till riktigt stora och även med annan målning än de traditionella färgerna och kurbitz. Jag såg hjortronhästar, blåbärshästar, pastellfärgade hästar mm men ändå så tyckte jag bäst om de traditionella faluröda, svarta och blå.




Bredvid Zorngården ligger också Zornmuseet med tavlor av många olika Dalakonstnärer. Helt underbara målningar som speglade alla deras olika stilar men med mycket sommar och mycket midsommar. Man riktigt kände att nu är jag i Dalarna.


Hann också med Carl Larsson gården och ett antal kyrkor och har sett Leksand. Rättvik och Mora. Dalarna är verkligen vackert!!!! En del missade jag för de öppnar senare men är ändå så nöjd jag kan vara.

Jag hann ju också med en hel helg i Stockholm bland alla Swifties, de fanns överallt, klädda i glitter och paljetter och med långa ögonfransar eller också i en t-shirt med hela Taylor Swifts turnéplan på ryggen. Stockholm strålade och välkomnade alla turister, det var amerikanare och asiater precis överallt. Djurgården var full av turister, likaså gatorna längs med vattnet.

Hann också med det jag ville i Stockholm - Nordiska Museet med utställningen Norden 500 år och Prins Eugens Waldemarsudde med en utställning av Marie Kröyer. Waldemarsudde, både inne och ute är bland det vackraste man kan tänka sig. Det var bara att njuta.



De 2 första dagarna blev det över 20000 steg per dag. Så är det att vara ute med Björn/nalledoktorn, det går undan. Mina stackars ben, men det gick ändå bra. Det blev ju även ett antal loppisar, Hötorget, Mariatorget mfl som är Björns passion. Det gäller bara att hänga med!

Jag åkte med Snälltåget - och vad tror ni de hade på stolarna???? Se bara här, kan det bli bättre för en nalleälskare?


Turisterna börjar så sakta komma till Glasriket. Idag har jag haft bla tyskar i butiken, som inte varit i Sverige sedan 2019, alltså inte sedan pandemin. Annars kom de varje år och det var trevligt träffa dem igen.

Steiff presenterade sina nyheter för hösten precis innan jag åkte. Jag får ju inte gå ut med det än men det kommer en del Disney och lite annat. Lite har jag beställt hem, men inte allt.

Det gäller att tänka till. Samlandet är ju inte som förr, tiderna är sämre och oj, vad många tomma butiker det vari Gamla Stan i Stockholm. Tråkigt att se, men det gäller ju många städer numera, tyvärr. Ni vet ju att samlarbutikerna numera är få, nästan inga, och det påverkar ju i många led.

Dessa änglar är nyinkomna!
Ser ni skillnaden mot övriga änglar med 11 prickar på vingarna? Visst, dessa har olikfärgade prickar, de andra har enbart vita..
Dessa änglar är tillverkade som stöd för World Childhood Foundation som firar 25 år i år. Det är FÖRSTA gången i Wendt & Kuhns mer än 100-åriga historia som man ändrat färg på prickarna, vilket alltså är helt unikt. Wendt & Kuhns änglar har givit många barn fina minnen genom livet då de har tagits fram till födelsedagar, julfirande och även andra tillfällen, och det är en fin gåva i sig.
 
World Childhood Foundation grundades av Drottning Silvia 1999. Syftet med organisation är att arbeta för barns rätt till en trygg barndom.

Nu finns jag på plats i sommar, nästan hela tiden, så välkomna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se