tisdag 14 februari 2012

Tillbaka igen!!!

Tillbaka igen! Tillbaka med bloggandet, ja, jag lovar att det ska bli mer ofta nu, och tillbaka från Nurnberg och den stora Leksaksmässan där.

Varför försvann bloggen då? Jo, jag kunde helt enkelt inte komma in i den igen, men sen kom min brorsdotter och hon har nu ordnat nytt lösenord så nu ska det funka igen. Tyvärr har jag hamnat i generation "krångligt med datorn" och då bara lägger jag av.

NURNBERG. Det var härligt som vanligt att komma till Nurnberg, mina väninnor där och den stora mässan. Mässan är lika stor som vanligt med ca 3000 utställare, men det känns som om det blir färre och färre besökare. Nu är ju inte tiderna de bästa och många tycker nog att det blir lite väl kostsamt att resa dit. Hotellen dubblar eller tom tredubblar sina priser, men numera finns det i alla fall möjlighet att få tag i ett hotellrum.

Förr fanns det säkert 10 nallekonstnärer på mässan, nu fanns där en - Annette Rausch - och jag tog hem en helt ljuvlig nalle från henne, som jag ska fotografera och visa upp här på bloggen, tidigare fanns det 20-talet dockkonstnärer och nu kanske max 5. Tidigare 5 som sålde nallematerial, nu en och då det gäller peruker och docktillbehör fanns nu ingen, så visst har tiderna förändrats. De stora blir ännu större och de mindre mer eller mindre försvinner och det är dystert.

Jag har gjort beställningar från Steiff, Teddy Hermann, Hermann Spielwaren, Clemens, Bodo Hennig och någon till, men inte alls lika mycket som vanligt. Jag har plockat kataloger och gör en riktig genomgång innan jag beställer. Nyheter lägger jag in i shoppen.

STEIFF hade en fin kollektion, men mindre än tidigare. Mycket har försvunnit, färre nyheter men en del nytt fint som bla barnkollektionen i småmönstrade bomullstyger med nallar, snuttefiltar, badcaper mm och så de BEGRÄNSADE UPPLAGORNA, som faktiskt delvis redan är slutsålda hos Steiff. Men JAG har fortfarande all allting. www.steiff.de

Även minityrerna har minskat i Tyskland, det märks tydligt. Jag skulle ha hem fler fina spisar och kaminer från Bodo Hennig, men se det gick inte. Tillverkningen har upphört i Tyskland.
Både det ena och det andra av även andra saker - slut, slut, slut... Det är trist, men jag hittade
lite nya leverantörer och lite nytt så jag har en hel del spännande att presentera framöver.

Annat då - jo, jag jobbar på RESAN. Jag hoppas den blir av - har redan 17 till 100% anmälda och nu är det dags att boka in hotellen och bara hoppas att 10 till anmäler sig. Det blev ju ingen resa i fjol och många blev ledsna och besvikna, så nu hoppas jag många är på hugget.

Önskar EN TREVLIG VALENTIN-DAG!

Margaretha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se