fredag 5 februari 2016

Hemma från Leksaksmässan

Hej alla dock- och nallevänner!

Nu är jag hemma igen. Det var en händelserik vecka i Nurnberg med jobb på mässan, jobb hos Steiff, egna inköp, en semesterdag med besök i butiker (man behöver ju alltid lite tips och idéer och nya intryck inför höstens resa) och en födelsedag som jag bla tillbringade på ett litet hattmuseum i Nürnbergs äldsta och troligen sista hattbutik. Visst är det roligt att prova hattar!!!

Steiff hade som vanligt sitt egna event under 2 em och kvällar, dit exportkunderna var bjudna. Jag fick tillfälle att ta en rejäl titt på allt mellan kunderna. I år fyller tex Lotte och Fynn och Charly 10 år och det firas med att dessa nu kommer i en mohairupplaga också.
Alla medlemmar kommer att få katalogen nu under februari. Annars var det som vanligt en hel del nyheter men som hos alla andra så ökar det mjuka och babysortimentet eftersom samlarna minskar.

Jag var mest i 3 hallar på mässan. Det var färre besökare i år än tidigare, det kändes tydligt. En del trodde det berodde på att man var rädd för attentat när det nu samlar så många deltagare, men det var inget som jag reflekterade över alls. Dockor i mängder från Kina och Spanien men dessvärre ser nästan alla likadana ut. Pongratz fanns där med sina fina trädockor, Sonja Hartman hade flyttat in i Hapes monter eftersom de nu är uppköpta, Sylvia Natterer träffade jag hos Petit Colin eftersom de nu gör hennes dockor och så fanns ju Schildkröt och Käthe Kruse där med sina montrar. Det var sig likt, men Käthe Kruse har minskat sitt sortiment och har inte längre kläder och handdockor/fingerdockor och även lite andra saker har försvunnit.

Jag hade ett missöde. Min telefon slutade fungera dag 2 i Tyskland, pga byte av leverantör innan jag åkte och ändå sade jag ifrån att inget fick ske innan jag kom hem. Men lyssnade dom? Icke. Det känns som att vara helt isolerad när man vet att man inte kan ringa om något händer, om man vill boka om en tid osv. En otäck känsla faktiskt. Innan mobilerna kunde man ju inte heller ringa hur som helst, men världen har förändrats och inga telefonkiosker finns längre att hitta. Visst, man kan låna en telefon, men det gör jag inte gärna.

Väl hemma hade jag över 100 mail inkl beställningar att besvara. Har inte kommit igenom alla än men det är bara att ta ett i taget. Det är många frågor och det tänker man inte på när man är hemma, men när det samlas då märks det.

Trevligt nog så hade det kommit in anmälningar både till Nallekursen och Miniatyrmässan.
NALLEKURSEN är fullbokat! Hälften gamla elever, hälten nya! Bättre kan det inte bli.
MINIATYRMÄSSAN har fått in lite anmälningar så nu vet jag att den kommer att fungera. Nu är alla flygblad och affischer klara så det är bara att sätta igång att sprida informationen och sätta upp överallt i närområdet och hoppas att många lägger det på sina hemsidor, bloggar mm. Vill DU komma hit och övernatta så har jag erbjudanden både på Kosta Boda Art Hotel och Lodge Kosta (nya namnet på hotell och stugbyn).

Jag ska också gå ut med ännu en kurs - SMYCKESKURS - gör dina egna smycken! Mary, min väninna från Nurnberg kommer hit under påsken och hon är ju både glaskonstnär och smyckesdesigner och nu har vi tillfälle att kombinera nytta med nöje. Ta med gamla smyckesdelar (ej guld och silver) från trasiga smycken och du får hjälp att designa nytt - dina egna personliga smycken. Hon har material med sig och jag har massor av pärlor och annat liggande. Återkommer med dag.

RESAN blir enligt samma upplägg som ifjol - med Steiff och Käthe Kruse. Det verkar som om alla vill dit även om dessa 2 programpunkter tar mycket tid. Ett nytt besök ska jag i a f försöka lägga in i resan så att de som deltagit förut ska ha något nytt att se fram emot.
Ska börja jobba på programmet i nästa vecka.

Önskar nu alla en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se