onsdag 16 augusti 2017

Redan mitten AUGUSTI

Bästa dock/nalle/miniatyrvänner!

Tiden rusar iväg. Det är sommar, svensk sommar, med sol, regn om vartannat. Man kan nästan avgöra i butiken "dagens väder" utan att titta ut. Är det varmt och strålande sol, inga kunder, är det mörkt, regntunga skyar, ösregn, då är det fullt av kunder hela tiden som avlöser varandra och det är ju trevligt.

Jag märker dock att det är färre danskar här i år, än så länge även färre tyskar och holländare, men jag har haft folk inne från Australien, Schweiz, Norge, Frankrike och en del andra länder, så de letar sig hit upp till Glasriket och skogarna. Det känns som om sommaren snart är över - det är ju augusti och skolorna börjar snart - men det kan ju vara fint ända till slutet av september så det är bara att hoppas.

ETT VARMT TACK till alla som kom till NALLEPICKNICKEN. Önskar bara det kom fler.
Det är ju ändå ett arbete att arrangera det hela och de som kommer tycker att det är trevligt, - så varför kommer inte fler? Det fanns barn på campingen, barn med föräldrar i outleten.
Är det ointressant, jobbigt eller ren lathet? Jag tar beslut år från år, om jag ska fortsätta, så vi får se. En del reser ändå en sträcka för att delta, från Karlskrona tex.

Nu är nästa stora arrangemang för min del NALLEMÄSSAN den 22 oktober och utställarna har - tack och lov - börjat boka in sig. Inte heller där vet man ju år från år hur många vi till slut blir som ställer ut. Någon ny tillkommer, det vet jag. Miniatyrmässan i Stockholm är helgen före Nallemässan och det ställer ju till en del. De som varit på mässan i Stockholm tycker det är för jobbigt med en mässa helgen därpå. Jag behöver alltid nya ideer inför mässan, så om du har någon tanke om vad vi ska göra, bara hojta till, hur tokigt det än är, så får vi se om det går att genomföra.

Ralf kommer tyvärr inte iår. Han ska till San Fransisco och hålla i en nallekurs för Steiff och detta är bokat sedan länge. Han hade ingen tanke på vår mässa när han sa ja, men jag kan förstå att SF går före.

I sommar har jag väl inte tagit in särskilt mycket nytt. Jag har plockat från lager och många nallar och andra djur har lämnat butiken och det är ju roligt. Det är också populärt med miniatyrer och det märks och det är dessa kunder som oftast stannar längst. Det tar ju tid att gå igenom allt och välja.

Inför nallemässan kommer nya leveranser. Höstens nyheter finns hemma, i alla fall de flesta, och vissa är redan slutsålda, så man får inte vänta för länge om man ska välja ur höstkatalogen. Många frågar efter Paddington men honom får vi ju inte till Sverige och dessutom är han redan "oversold". Jag hade en Prinsessan Diana här, men den har jag skickat tillbaka till Steiff eftersom de har så stor efterfrågan från England. Det varierar verkligen från land till land.

I september har jag tänkt ta en veckas semester och datum kommer på hemsidan. Jag ska besöka Benita som tidigare hade en dockbutik i Helsingfors, men sålde för ett antal år sedan och nu mest håller på med akvareller och att njuta av livet. Jag ska också till min kund Petra, som har det fantastiska leksaksmuséet på Sveaborg. Ett gammalt fint trähus med stor trädgård, fint café och inuti en dröm med dockor och nallar. Steiff finns nu på Stockmanns och dit måste jag också samt besöka ett par nya kunder. Allt detta ser jag fram emot efter en intensiv sommar.

Jobbar på så mycket jag hinner och det är därför jag nu är så sällan på bloggen, tyvärr.

Tycker det är trevligt höra av er via mail eller telefon.





                                                                                       Njut av resten av sommaren!
                                                                                                             Margaretha




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se