lördag 5 augusti 2023

Augusti nya semestermånaden?

 Bästa samlarvänner

Det känns som om augusti blivit den nya semestermånaden för många - nu kommer inte bara danskar, tyskar, holländare utan många fler och även svenskar. Juni var relativt tyst här hos mig, tystare än vanligt, men nu i augusti är det annorlunda och det är roligt. Det ska vara full rulle under sommaren.

Här i Kosta är det massor av turister nu, parkeringarna vid outleten är fulla, men tyvärr får jag inte alla till mig (alla skulle jag inte klara av) för många kör både in och ut vid outleten och ser ser aldrig resten av samhället. 

Men ändå har jag haft många nationaliteter hos mig och det är roligt. Jag har även haft utländska gäster i mitt nallepensionat. Och fler kommer...............

Det har varit många besök av vänner och bekanta denna sommar och det uppskattar jag mycket. Det är alltid roligt när tex gamla kunder dyker upp och allra helst om vi hinner sitta ner en stund med en kopp kaffe, men det är inte alltid det hinns med eller att vädret tillåter.

Jag har varit på Steiff Sommer Festival i Tyskland. Den var helgen efter midsommar, så det passade bra. Min väninna Anette och jag flög till Munchen och tog sedan tåget till Ulm, en stad känd för världens högsta kyrktorn, och stannade där en natt. En trevlig liten stad, i a f det vi såg, och naturligtvis var vi inne i kyrkan som var imponerande, handlade lite och hade en trevlig kväll på en restaurang i närheten av hotellet. Och nog blev vi snopna när vi fick ett rum högst upp - bröllopssviten, nyrenoverad i förhållande till andra rum, men det var ju lite roligt med ett badkar mitt i rummet.




Nästa dag tog vi tåget till Giengen och Steiff. Festivalen hade förändrats sedan vi var där senast - nu riktade den sig mer till barn/familj än till samlare, men det var ändå ett 10-tal säljare på den internationella marknaden med gamla/antika björnar och andra djur.

Vi gick igenom allt och även Steiffs fantastiska museum, som man faktiskt kan besöka hur många gånger som helst. Första delen när man reser in i Steiffs värld är så mysig, även för oss vuxna, men där är också utställning med studiodjuren - stora - och sedan kommer museet med alla fantastiska antika djur. Det tar en stund att se allt..............





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se