söndag 23 november 2014

Advent och Erzgebirge

Hej!

Advent närmar sig! Och änglarna är här! De berömda änglarna från Wendt & Kuhn med de grönprickiga vingarna. Änglarna från Erzgebirge. Alltid med 11 prickar. Original.

650/71, Engel mit Gong   Dessa söta änglar med olika instrument har jag sålt sedan 1982 - ganska så många år nu - och framför allt i Malmöområdet är det många som samlar.

De såldes en gång på¨något som hette Olssons beklädnads. När detta lade ner såldes de av Columbi ägg och när detta försvann blev det en ny leverantör, som jag träffade redan 1982, och sen julen
1983 har jag haft dem i sortimentet.

Trä, små delar som limmas samman, grundmålas och sedan målas som den ovan, alltid med
en vit liten skjorta, de gröna vingarna med vita prickar och så instrumenten. Gongen är ny
i mitt sortiment, annars finns det så man kan sätta ihop en hel filharmonisk orkester.

Då och då pensioneras någon ängel och sedan tar det minst 5 år innan den kommer i produktion igen. Så finns det Marguriten änglar med små leksaker och presenter, tomtar, blomsterbarn, speldosor mm.

Företaget fyller nästa år 100 år!!!!

Vill du se mer av dessa fina änglar så gå in på www.Wendt-kuehn.de

Det har börjat komma många turister hit nu under helgerna och jag kan nog säga att igår började
julhandeln - ordentligt. Det var fullt i butiken hela dagen, från kl 110-16.00 och sen stängde jag
för ett litet glöggparty! Men det är roligt när det är fullt och trevligt nog tycker kunderna att butiken
är som en riktiga gammaldags butik med fin julskyltning och annorlunda prylar - inte plasten som
annars finns överallt.

Förutom Steiff och Teddy Hermann så gick det mycket bokmärken, klippdockor, pappänglar,
gammaldags vikrader och annat smått och gott och jag har mycket roligt och fint hemma nu.

Ibland undrar man om barn vet vad klippdockor är - de klipper ut, men sen............???  Nu sitter man
ju och klär på målar kläderna på nätet. Det är kanske lika roligt, men kan det var samma känsla
som att faktiskt ta i dem, klä på och byta?

Önskar ett trevligt slut på november!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se